Sunday, June 12, 2011

Allah sayang kite ^^

pernah tak rase cam doa tak dimakbulkan? pernah tak rase cam takde tempat nak rely on? pernah tak rase hidup ni cam takde makne? pernah tak rase cam sume orang benci korang? pernah tak rase nak bunuh diri and bunuh sume orang yang korang nampak? pernah tak rase ape yang korang wat takde makne bg org lain?
pernah tak rase cam tak layak for something like be in love or to love?


mesti pernah kan? sume orang pernah rase. tapi cara nak face the situation berbeza-beza depends on individu. some dengan cara yang betul, suci dan murni but some dengan cara yang sesat dan menyesatkan. setiap kesenangan dan kesusahan tu ade sebab dan akibatnya. remember that bile kita mendapat ujian kesenangan kita jangan lupa orang yang susah, jangan lupa bersyukur. kalau tak bersyukur Allah tarik balik bile-bile mase je tw. Allah balas cash je. kalau tarik je takpe, cube bayangkan kalau nikmat yang Allah beri tu ditarik balik then kite dapat ujian kesusahan yang sangat berat? kompem nanti nyesal gile-gile. kalo yang dapat ujian kesenangan lak jangan la nak mengeluh je. jangan asyik cakap Allah tak sayang ke pe ke. every cloud have silver lining der..carilah hikmah disebalik setiap ketentuan Tuhan supaya timbul rasa kesabaran dan kesyukuran. setiap yang payah tu pasti ada kesenangan, setiap kesabaran itu pasti ada ganjaran. berat camne pun musibah yang timpa korang, insyaAllah korang akan ley hadapi sebab Allah takkan uji hambaNya diluar kemampuan mereka. sume yang jadi tu dah ditetapkan oleh Allah even sehelai daun gugur ke bumi. sume dah dirancang dengan teliti.. 


"Tiada sesuatu musibah yang menimpa seseorang kecuali dengan izinNya.. Dan barangsiapa yg beriman kepada Allah nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya..."( At-Taghabun:11).


then bole jadi gak korang tak suke ape yang korang dapat tapi terhegeh-hegeh nak something yang bukan utk korang. in love maybe korang suke kat orang lain yang tak suke kat korang, even ada yang sayang korang lebih dari yang korang tau. korang lak duk nak yang korang suke gak. kadang-kadang Allah tak bg pe yang kita nak sebab Dia ada yang lebih baik untuk kite, or pe yang kite nak tu akan bagi kesan buruk kat kite atau Allah hold dulu dan bagi kite in the future. kite cume perlu sabar dan terus berdoa...


"...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi(pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.".( al-baqarah:216)


ingat,
Allah uji kita sebab Dia sayang kita, Dia taknak kita go astray. Dia nak kite selalu ingat kt Dia. Allah sayang kita. makin banyak ujian kita dapat makin sayang Dia kat kite. 
jika sesuatu ditakdirkan untuk kita, tiada siapa yang boleh beri halangan,
namun jika sesuatu itu bukan ditakdirkan untuk kita pasti tidak akan kita dapat walaupun sudah dalam genggaman.
Dia sengaja menguji kita supaya kita sedar tiada sebaik-baik pertolongan selain daripadaNya
dia sengaja menguji kita supaya kita sentiasa ingat kita memilikiNya untuk berharap
Dia menguji kita supaya kita sedar akan kewujudanNya disisi kita 
Dia sengaja uji kita supaya kita dapat menilai cinta dan kasihnya Dia kepada kita
janganlah diminta dikecilkan iman, mintalah dibesarkan keimanan untuk menghadapinya
jangan pernah merasa hidup ini tidak adil kerana kita tak taw ape yang Allah aturkan untuk kita didepan sana
sentiasa ingatkan diri "Allah pilih aku sebab Dia sayang aku dan Dia menjaga aku supaya tidak lalai dari mengingatiNya.
dalam diari seorang pejuang tiada masalah yang merumitkan, ujian yang melemahkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu loncatan untuk lebih tabah dalam perjuangan
mereka tepu dengan dugaan cima sesekali mengalir air mata merembes menerjah pipi lambang kekerdilan kudrat hamba berdepan dengan 'belaian' Pencipta
cuba pula alihkan matamu ke laut
airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan tetapi Allah je yang tau rahsia didalamnya
begitulah dengan kehidupan manusia
riang ketawa tapi Allah je yang tau rahsia kehidupannya
jika kau rasa kecewa pandanglah ke sungai
airnya tetap mengalir tenang walaupun berjuta batu menghalang
anadai kau rasa sedih,
pandanglah kelangit
kau akan sedar bahawa Allah sentiasa bersamamu 




Allah (subhanahu wa ta’ala) said: If you never felt pain or experienced problems, how would you know I’m the Healer? If you never made a mistake, how would you know I’m the Forgiver? If you were never hurt, how would you know I am the Comforter? If your life was perfect, then why would you need Me?


haa...see. Allah sayang kite tau. Dia nak kite tau kite ade Dia..alhamdulillah, subhanallah ^^





No comments:

Post a Comment