Saturday, June 18, 2011

one day program at Indonesia's embassy

LEADERSHIP TALK & DEKLARASI KESATUAN MAHASISWA INDONESIA-MALAYSIA

ROLE OF STUDENTS TOWARDS NATION GLORY IN THE SAME AREA "SERUMPUN"

VENUE: AULA HASANUDDIN
                                                    KEDUTAAN BESAR REPUBLIK INDONESIA,
       KUALA LUMPUR

ok, as stated above dari kul 9 pagi lagi aku dah bertapak kat kedutaan Indonesia di KL. sikit frust sebab Tun Mahathir tak bole datang. kalo tak memang hari ni akan jadi best gile nak mati. ni yang aku sempat took note kt banner program tu "dengan semangat proklamasi 17 Augustus 1945 kita tingkatkan kesedaran hidup dalam ke-Bhineka-an untuk ketokohan persatuan NKRI, kita sukseskan kepemimpinan Indonesia dalam forum ASEAN untuk ketokohan solideritas ASEAN". speaker tu cakap, aku lupe name beliau. dia cakap kalo kite nak tau tahap keikhlasan seseorang kite tak bole tengok niat dia sebab kita takkan tau niat seseorang as kita tak bole nampak niat. so, kite kene tgk perilaku seseorang. paham? mahasiswa merupakan agen perubahan dengan aspirasi nasional. jangan duk sibuk cari salah orang je. kalo asyik cari salah orang kite takkan nampak kelebihan orang lain plus kesalahan takkan habis sampai kite mati. 

ok, kite selalu cakap media yang mainkan peranan dalam memupuk kesepaduan kaum. kalo media sebar info yang bole pecah-belahkan masyarakat perpaduan akan hancur. tu yang kite pegang selama ni kan? ok, from now on, kite kene la pandai filter info yang desebarkan media dengan cara yang cerdik. jangan terima bulat-bulat info yang negatif. sume ada akal untuk fikir baik buruk sesuatu kan.

kata-kata from Tun Mahathir:
-if Indonesian had not been colonized by the Deutch and Malaysian by British, Indonesia and Malaysian might have not existed.

kata-kata from Dr. Nuh:
we can choose friend but we can't choose neighbor.


No comments:

Post a Comment