Sunday, September 18, 2011

untuk lelaki dan wanita

wahai lelaki,
korang jangan ambil kesempatan kat wanita la. hati wanita memang lembut. wanita akan buat apa saja untuk orang yang dia sayang. that's the truth. tapi korang janganla lebih-lebih. jangan mintak something yang bukan hak korang unless dia dah halal untuk korang. mintak je ape yang korang nak wanita takkan ralat nak penuhi. kalau tak halal lagi tu jangan nak mengada sangat mintak yang ntah hape-hape. tolong hormat wanita. wanita supposed to be dijaga. wanita dijadikan dari tulang rusuk adam yang bengkok. kalau korang nak betulkannya dengan kekerasan confirm akan patah tulang tu. what you have to do is be gentle. insyaAllah korang akan dapat melenturnya. kalau korang sayang seseorang pegi jumpa family dia, mintak baik-baik. bukan dengan cara bawak lari anak dara orang or ape. islam agama yang indah. everything have its own rule. it cover all aspects of life. even nak makan pon ada rules dia kan. ni la pulak nak mintak anak dara orang. buat la dengan cara yang baik. korang mesti nak keturunan yang baik-baik kan? takkan la korang nak menambahkan sampah masyarakat yang sedia ada sekarang ni. so think about it deeply. peliharalah wanita seperti fitrah kejadian wanita.

dear wanita,
haaa, korang lak jangan la jadi murah sangat. jangan jual maruah sebab cinta. tak kemane cinta korang kalau asyik buat maksiat. Allah tak redha tau. kita hidup ni nak cari redha Allah kan. hidup atas dunia ni sementara just untuk cari bekalan untuk akhirat. kalau hidup sekarang bergelumang ngan dosa, yang wajib ditinggal, yang sunat langsung tak penah buat ape je yang tinggal untuk bekalan nanti? jangan bagi mahkota kita kepada yang tak sepatutnya. kalau takde yang tu nanti ape je yang tinggal untuk husband korang? jangan sampai malam pertama dah kene cerai. puncanya 'isteri dah ditebuk'. nak ke cmtu??tak nak kannn....eh, lelaki ni kan even sejahat mane pon diorang still nak yang baik-baik, yang ala-ala muslimah. kalau tak caye pegi tanya lelaki yang paling jahat kat malaysia (sape eh??) wanita cmne yg dia nak untuk jadi isteri, kompem nak yang baik je kan. psst, wanita kalau dah pernah buat hubungan tuuuttttt tu kan senang je nak detect. tapi lelaki susah kan. ada rasa tak adil ke, kak??eh, jangan dulu...ingat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik. yang penting korang kene jage diri k...

jangan nak mengeluh tak tentu pasal lak sebab wanita kene pakai tudung, tak bole buat itu dan ini, tak bole bebas cam lelaki. eh, wanita special tau. sebab tu tak bole nak dedah-dedah..korang tengok barang mahal-mahal yang jual kat kedai. ada ke yang terdedah camtu je? takde kan, sume diletak dalam cermin, dijaga gile-gile punya! haa,cmtu la gak ngan wanita. anggap la diri korang mahal. jangan anggap korang cam barang kat pasar malam (bukan nak hina barang kat pasar malam).

for those yang pernah terlanjur buat dosa tu its ok. bertaubatlah. pintu taubat still terbuka. Allah Maha pengampun tau. asalkan korang menyesal dan berjanji takkan ulang dosa tu lagi Dia akan ampunkan. jangan rasa diri tak berguna dulu. Allah sayang korang. Dia takkan biarkan korang go astray.



*nasihat untuk diri sendiri dan sesama islam =)




2 comments:

  1. semoga kita semua sentiasa dalam keadaan yang bersih dari dosa..amin3..jauhakan dari perkara buruk ye..follow sni sekali^^

    ReplyDelete
  2. insyaAllah...amin. Allah takkan tolak doa hambaNya yg baik-baik =)

    ReplyDelete