Thursday, September 29, 2011

be honest please..^^

tadi kat kelas ICTM, our lecturer, Mr. Ahmad Hassan marah-marah wuuuuuu.....puncanya ada orang tak jujur. tolong sign untuk kawan dia yang tak datang. waddehalllll!!! takut sangat kawan kau kene barred sampai sanggup menipu. tapi Mr. Ahmad tu sangat cool. dia still percaya kat kitorang and he hoped kitorang akan jujur after ni and takkan ulang benda yang sama. dia sangat pentingkan HONESTY!

then dia cerita kat kitorang true story yang dia takkan lupakan (dia cakaplah kan). and of course its all about HONESTY

alkisah bermula....time tu beliau exam. kawan beliau yang belah kiri tu tak berapa nak pandai sebab dia ada masalah yang membuatkan dia tak boleh ikuti kelas cam orang lain (tak tau masalah pe, aku bukan busy body sibuk nak tau ape masalah dia). tapi kawan beliau tu sangat jujur. sangat jujur. dia sangat-sangat boleh meniru time tu (sebab dia tak tau nak mencarut ape kat kertas jawapan dia). boleh kata line clean & clear untuk meniru, tapi dia tak tiru pon. yang belah kanan lecturer aku pulak meniru dengan bahagianya. then bila result keluar yang belah kiri lecturer aku FAILED! yang belah kanan PASSED! (nama pun meniru). bila graduate, PENIRU punya grade tak berapa nak bagus sangat, yang JUJUR tu result gempak plus dapat scholarship yang masyuk. sebab yang JUJUR tu belajar dari kesilapan plus Allah redha apa yang dia buat sebab dia jujur. dan sekarang yang JUJUR tu orang kuat kat Syria. sangat-sangat berjaya. PENIRU plak kerja biasa je kot. 

moral of the story : honesty is the best policy


pesan Mr Ahmad:
be honest sebab Allah tak pandang apa yang kita dapat, tapi Dia pandang apa yang kita buat.

kerja dengan kejujuran lebih bermakna dari harta segunung dengan cara menipu

no legacy is so rich as honesty


p/s to those yang tak jujur : if you don't want anyone to find out, don't do it =)

2 comments:

  1. setkan kat dalam kepala kita yang Allah nampak semua yg kita buat..and ingat yang Allah judge apa hasilnya, tapi Allah tgk cara kita lakukan utk dapatkan sesuatu =)

    ReplyDelete