Wednesday, July 18, 2012

soon to be ramadhan!!!




alhamdulillah...insyaAllah lagi 2,3 hari kita akan puasa lagi. teringat zaman kanak-kanak dulu. siang-siang kemain muka cam nak penat sangat. kalah orang keje buruh (kak temah selalu guna perbandingan ni). petang-petang pergi bazar ramadhan semua nak. kalau boleh semua kaler kuih wajib ada. nafsu semata-mata..ish..ish..ish! sampai pulak masa untuk berbuka minum air bergelas-gelas. haus nak mati macam baru lepas berlari...eh, lupa nak cerita keadaan atas meja. kalau time puasa atas meja makan penuh dengan kuih-muih and lauk-pauk. air plak 2,3 jenis. semua air lak tu...mana tak buncit perut. pastu dah malas nk pegi tarawikh. diet tak sihat langsung!


ok sambung yang tadi. dengar je azan terus capai gelas, minum tak hengat dunia. tak cukup segelas tambah lagi. makan nasi, then minum lagi. insyaallah puasa kali ni aku tak nak buat camtu dah. tobat weh! seksa je rasa. penuh sangat perut. tu laaa tamak lagi. pastu banyak makanan yang tak habis. yang boleh makan time sahur ok lah, kalo yang tak boleh dah tu tak ke membazir? ada masa makanan terlalu banyak sampai sahur pon tak habis. membazir kan?syaitan kena kurung tapi syaitan dalam diri kita still kita tak boleh kurung. astaghfirullah....ok, kali ni tak nak membazir dah. aku kat sini buang-buang je makanan, tp saudara Islam kita yang lain kebulur. ok, tobat lagi =)

azam baru ramadhan kali ni:

tak nak tinggal sahur

sahur tu kan sunat. nak lagi berkat, sahur lahhhh =). puasa yang tak sahur sama macam puasa orang kafir. plus, aku tak nak nanti aku penat. at least makan kurma pun dah cukup. aku dah plan dengan roomate aku, si intan nk sahur. nak masak nasi then makan dengan serunding. best ohhhhhh! malas nk turun sahur kat cafe. lagipun boleh save money..money..money

tak nak buat benda lagha

contoh benda lagha ialah mengumpat. kurus puasa aku kang. pagipun kan berdosa mengumpat.

tak nak tinggal terawih

insyaallah kali ni aku nak pegi terawih tiap-tiap hari kecuali time tak boleh lah kannn. insyaAllah




No comments:

Post a Comment